PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Møt Kommune-Kari - vår nye chatrobot

Hils på vår nye digitale medarbeider! Hun jobber døgnet rundt, alle dager i året. Fredag 17. januar har chatroboten Kommune-Kari første dag på jobben i Aurskog-Høland kommune.

– Med Kommune-Kari får innbyggerne en ny inngang til informasjon om kommunen og kommunens tjenester. Kari er åpen for spørsmål om det meste kommunen holder på med, og blir aldri trøtt av å svare. Nå kan du som innbygger stille spørsmål og få svar også utenom kontortiden, sier kommunedirektør Inger Hegna.

Kommune-Kari er en chatrobot, som kan svare på spørsmål hele døgnet, og blir smartere for hver dag. Flere spørsmål bidrar til at hun kan svare på flere typer henvendelser. Hun blir aldri lei av å svare på spørsmål om kommunens tjenester, søknadsfrister, kontaktinformasjon, åpningstider mer mer.

Raskere svar

– Kommune-Kari erstatter ikke ansatte, men blir et viktig supplement til de ansatte - særlig utenom kontortid, i ferietiden og helligdager. Vi har et godt betjent innbyggertorg, som også kan svare på spørsmål og veilede, og det skal vi fortsette å ha, sier Hegna

Basert på robotteknologi og innbyggerinnsikt fra andre kommuner kan kommunen skreddersy presise svar, slik at man får mer direkte svar på det man lurer på. Kari er foreløpig under opplæring, og kan ennå ikke svare på alt, men det vil bli bedre dag for dag. Teknologien hjelper Kommune-Kari til å svare bedre etter hvert som det kommer inn nye og flere spørsmål.

– Kommune-Kari er ikke ferdig utlært, men har nok opplæring i bunn til å ta fatt på det viktige arbeidet med å informere, veilede og svare ut spørsmål til innbyggerne om Aurskog-Høland, sier Hegna.

Stadig utvikling

Kommune-Kari er en del av kommunens nye hjemmeside, som ble lansert ved årsskiftet.

– Hjemmesiden skal utvikles videre og fylles med mer informasjon og bedre funksjonalitet. Dagens lansering viser første fase, men vil følges opp med utvikling av flere selvbetjeningsløsninger. Vi jobber videre med utvikling og forbedring av nettsiden, og vil komme med flere digitale tjenester og flere digitale skjemaer neste år, sier Hegna.

For å gjøre portalen tilgjengelig, brukervennlig og ikke minst nyttig, trenger vi tilbakemelding fra våre innbyggere. Derfor finner du en «knapp» hvor du kan melde fra hvis du ikke finner det du trenger, og om hvordan du ønsker informasjon og kommunikasjon med kommunen.

Ansattsøk og kalender

Kommunens nye hjemmeside har i også et nytt ansattsøk. Her finner du alle telefonnummer til ansatte som skal betjene publikum. Du vil også kunne se hvem som jobber i hvilke avdelinger, og finne e-postadressen til ansatte og kontaktpersoner.

I tillegg har de nye hjemmesidene en aktivitetskalender, hvor lag og foreninger kan registrere seg, og legge inn sine arrangementer. Dette er for å samle og styrke informasjonen til innbyggerne i kommunen, og muliggjøre økt kjennskap til lag og foreningers aktiviteter og arrangementer.

– Den nye hjemmesiden skal legge til rette for medvirkning, og bidra til mer aktive innbyggere. Vi håper alle innbyggerne tar i bruk den nye hjemmesiden, og de nye mulighetene som ligger her, sier Hegna.

Forfatter: Kari Aasberg Bradley

Sist endret: 02.02.2024