PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Aurskog-Høland deltar i nasjonalt forskningsprosjekt om inkludering i SFO

Aurskog-Høland kommune er med i Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) sitt forskningsprosjekt om inkludering i skolefritidsordningen (SFO), sammen med Oslo kommune. I vår kommune deltar Bjørkelangen SFO og Løken SFO.

Nesten fire av fem barn tilbringer mellom 12 og 20 timer i SFO hver uke. Med støtte fra Norges forskningsråd skal NIFU forske på hvordan SFO kan brukes som arena for inkludering av barn, og da særlig de som er utsatte eller sårbare.

Hvorfor er dette viktig?

Selv om SFO ofte nevnes i statlige satsinger og utredninger, viser forskning at SFO blir oversett som arena for tverrfaglig samarbeid om barns fysiske, sosiale og faglige inkludering. I følge forteller prosjektleder ved NIFU Cathrine Pedersen deltar for eksempel kun fem prosent av helsesykepleiere i møter med SFO-ansatte. Og SFO har heller ingen nasjonale krav til pedagogisk eller helsefaglig kompetanse eller bemanningsnorm.

Et bredt samarbeid

Prosjektet ledes av NIFU og inkluderer forskere fra NTNU Samfunnsforskning, Utdanningsetaten i Oslo kommune og Oppvekstsektoren i Aurskog-Høland kommune. – Vi tenker at dette blir lærerikt og utviklende for oss. Økt kompetanse vil gi muligheter og trygghet i arbeidet med å skape en best mulig inkluderende SFO, sier Mona Andersen, skolesjef i Aurskog-Høland kommune.

Fem arbeidspakker

Prosjektet består av fem arbeidspakker:

  • Utvikle og teste tiltak for å styrke SFO-ansattes kompetanse i inkludering av sårbare barn.
  • Utforske barns egne opplevelser av inkludering i SFO, blant annet gjennom samtaler og et spesialutviklet kortspill.
  • Undersøke inkludering av barn med spesielle behov, sett fra barn, foreldre og ansattes perspektiv.
  • Kartlegge behov og omfang av samarbeid mellom SFO og helsetjenester som helsesykepleiere og PP-tjenesten.
  • Analysere effekter av gratis deltidsplasser i SFO og hvordan dette henger sammen med variasjoner i tilbudet, basert på nasjonale data og funn fra de øvrige arbeidspakkene.

Les NIFU artikkel om prosjektet: NIFU skal forske på inkludering i skolefritidsordningen – NIFU

Forfatter: Alette Eldøy

Sist endret: 12.11.2025