PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

unge og gamle hender som holder hverdandre

Fakta om trivsel og annet i helse

Siden 2024 har det vært stor oppmerksomhet rundt arbeidsmiljøet i sektor Helse. Vi har forståelse for at dette skaper følelser og engasjement, derfor er det behov for å komme med noen faktaopplysninger. Våre ansatte og ledere gjør en uvurderlig innsats hver dag, og vi er opptatt av å støtte dem i arbeidet de gjør for innbyggerne.

 

Arbeidsmiljø og trivsel 

  • Høsten 2024 gjennomførte vi en anonym HMS-undersøkelse med spørsmål utarbeidet på bakgrunn av oppdatert forskning på arbeidsmiljøfaktorer. Medarbeiderne i helse svarte på konkrete spørsmål om blant annet trivsel, ledelse og fysisk og psykososialt arbeidsmiljø.  
  • 67,5 prosent av de ansatte besvarte undersøkelsen, noe som er en økning fra foregående år. 
  • Svært gledelig er det at 95,5 prosent svarer at de trives på jobb, og 98,9 prosent opplever arbeidet som meningsfullt.  
  • Resultatene følges opp i hver enkelt personalgruppe, sammen med tillitsvalgte og verneombud. Alle i hver personalgruppe skal delta aktivt i utarbeidelse av tiltak. 

Sykefravær 

  • Sykefraværet i Helse er for 1 kvartal 2025 er 12,08 %. Dette er et høyt sykefravær, men det er en reduksjon med 12,78 % sammenlignet med samme tidspunkt i fjor.
  • Korttidsfraværet i Helse er lavt. 1 kvartal 2025 er 2,58 % som er en reduksjon på 18,35 % sammenlignet med samme periode i fjor.
  • Sykefraværet i sektoren er på vei ned, og vi ser en positiv utvikling fra 2023.
  • Det er mange virksomheter med veldig god utvikling i økt nærvær.  Spesielt virksomheter som har hatt utfordringer i høst. Det har gjennom partssamarbeid (samarbeid med tillitsvalgte, verneombud og leder) blitt gjort en god jobb for å legge til rette for et godt arbeidsmiljø. Det er satt inn mange tiltak fra HR, NAV på hver virksomhet i høst/vår som har gitt gode resultater.

Turnover og rekruttering 

  • Vi har foretatt en ny gjennomgang av hvor mange sykepleiere som har sluttet i sektoren. Etter en kvalitetssikring viser det seg at antallet er lavere enn tidligere oppgitt. I 2024 sa 8 av 118 sykepleiere opp sine faste stillinger, noe som tilsvarer en turnover på 6,8 %. Dette er 47 % lavere en gjennomsnittet i norske kommuner basert på statistikk fra KS. Det er verdt å merke seg at vi har hatt flere oppsigelser av sykepleiere, men disse jobber fortsatt hos oss som tilkallingsvikarer i ulike virksomheter i sektoren, og har dermed fortsatt en arbeidsavtale med Aurskog-Høland kommune.
  • Det er ofte flere årsaker til at ansatte velger å si opp stillingen sine. Vi legger ikke skjul på at det har vært uro i deler av sektoren denne høsten, noe som dessverre har bidratt til enkelte oppsigelser. Samtidig er det også ansatte som har valgt å slutte for å søke nye utfordringer, uten at dette er knyttet til misnøye med arbeidsplassen.  

Nye måter å jobbe på 

  • I 2023 og 2024 har det vært vanskelig å rekruttere sykepleiere til helsesektoren, en utfordring i hele landet, ikke bare i kommunesektoren, men også i spesialisthelsetjenestene. Dette er en utvikling som vil vedvare og krever at kommune-Norge må tenke annerledes om hvordan vi gir tjenester.   
  • Oppgavedeling er avgjørende for å møte rekrutteringsutfordringene i helsesektoren. I et fremtidig helsevesen vil det ikke være mulig å løse bemanningsbehovet slik vi har det i dag.
    • Sykehjemstjenesten har deltatt i KS-programmet TØRN. Dette er Tørn Kommune - Hjem Tjenesten har kartlagt alle arbeidsoppgaver og tatt en vurdering med tanke på hvem som har kompetanse til å utføre dem. Kartleggingen viste at sykepleiere i dag utfører en rekke oppgaver som andre yrkesgrupper også har kompetanse til å håndtere som for eksempel å vaske senger, smøre mat og medisinutdeling. Dette understreker behovet for å bruke ressursene mer målrettet og sikre at riktig kompetanse benyttes til riktig tid på riktig sted.   
  • Fra sommeren 2023 innførte sykehjemstjenesten en ordning med punkttjenester for sykepleieoppgaver på vakter der det manglet sykepleier, for eksempel ved ferieavvikling, sykefravær eller ubesatte stillinger. Ordningen har foreløpig hatt navnet "sykepleier i bil", men dette navnet gir et misvisende inntrykk, ettersom sykepleieren sjelden oppholder seg i bilen. Per 01.05.2025 har det vært registrert 7 tilfeller hvor sykepleier har reist ut til ett annet sykehjem i løpet av 2025 Aurskog-Høland kommune - Sykepleier i bil
  • Ordningen blir fortløpende evaluert og revidert. I sommer vil hjemmetjenesten og sykehjemstjenesten samarbeide om sykepleieressurser. Dette gjør ordningen mer robust. Ordningen vil da hete ressurssykepleier.

Ledelse og varsling  

  •  HMS-undersøkelsen 2024 viste at 95 prosent av de ansatte i helse opplever at lederen er lyttende, og 86,7 prosent opplever at leder bryr seg om dem.  
  • Ansatte kan varsle gjennom tillitsvalgte, vernetjenesten, nærmeste leder eller anonymt gjennom Romerike revisjon IKS eller kommunens varslingskanal på intranett. I tillegg kan avvik og hendelser varsles elektronisk i kommunens kvalitetssystem.  Registrering av avvik er lovpålagt, og det forventes at ansatte sier ifra om uønskede hendelser, brudd på rutiner etc. slik at vi kan forbedre oss og rette opp ting som ikke fungerer.   
  • Den årlige medarbeiderundersøkelsen (HMS-undersøkelsen) er anonym, og gir alle ansatte mulighet til å uttale seg om ledelsen og arbeidsmiljøet. Det er fremdeles ansatte som kvier seg for å svare på undersøkelsen fordi de er redde for at svarene kan spores tilbake til dem, men det er ikke mulig. Hvis noen har spørsmål om undersøkelsen, er det bare å ta kontakt med HR-avdelingen. 

Hva kan folkevalgte gjøre når de får vite om kritikkverdige forhold på en arbeidsplass? 

Folkevalgte som får informasjon om kritikkverdige forhold på en arbeidsplass, anbefales å spørre tilbake om dette er tatt opp med nærmeste leder og/eller tillitsvalgte. Hvis det ikke er gjort fordi vedkommende ikke tør, eller det ikke har ført til endringer, anbefales å ta det opp med ordfører slik at han kan pålegge kommunedirektøren å undersøke saken. 
 

Sist endret: 25.05.2025