Mitt liv, mitt ansvar: Digitaliseringspris!
Aurskog-Høland kommune er med på vinnerlaget for sin innsats med digitalisering av oppfølging for kronisk syke pasienter. «Mitt liv, mitt ansvar» gir kronisk syke mennesker økt trygghet, og reduserer behovet for fysiske helsetjeneste.
– Når pasientene sier at de føler seg tryggere og mer selvstendige, vet vi at vi har gjort noe riktig. Allerede i dag får flere innbyggere tilbud om digital hjemmeoppfølging, og vi håper å kunne gi dette tilbudet til enda flere i løpet av 2025 og 2026, sier kommunalsjef Lina Jørgensen i Aurskog-Høland kommune.
Prosjektet «Mitt liv, mitt ansvar» (MILA) gikk helt til topps da årets Digitaliseringspris ble delt ut under Digitaliseringskonferansen 11. juni. Prisen er en anerkjennelse av fremragende digitalt utviklingsarbeid i offentlig sektor, og Aurskog-Høland kommune er én av flere samarbeidspartnere i vinnerprosjektet.
– Dette med ulike former for digitale tjenester er kommet for å bli og utviklingen går fort, så her må vi være fremoverlente. Vi må følge med, slik at vi som kommune kan bidra til å legge til rette for mest mulig selvstendighet, og at innbygger kan få gode liv lengst mulig hjemme, sier Marita Hoftvedt, rådgiver helsestab i Aurskog-Høland kommune.
Prosjektet er et samarbeid om digital hjemmeoppfølging av kronisk syke pasienter og felles oppfølgingstjeneste for Helsefellesskapet Ahus og kommunene. Ved hjelp av teknologiske løsninger kan pasienter følges opp hjemme av helsepersonell.
Økt trygghet
– Digitalisering handler ikke bare om effektivitet. Det handler om å styrke menneskers mulighet til å mestre egen hverdag, og MILA gjør nettopp det, sier Raymond Hesthaug, kommunalsjef Organisasjonsutvikling og styring i Aurskog-Høland kommune.
«Mitt liv, mitt ansvar» (MILA) gir kronisk syke mennesker økt trygghet, og reduserer behovet for fysiske helsetjenester. Tjenesten bidrar til enda mer effektiv ressursbruk gjennom sømløst samarbeid mellom kommune og spesialisthelsetjenestene.
Juryen, ledet av Olav Skarsbø fra Digitaliseringsdirektoratet, fremhevet prosjektet som «svært godt anvendt digitalisering i offentlig sektor», og la særlig vekt på hvordan det gir pasientene «en reell følelse av mestring og personlig frihet».
Satser på innovasjon
Prosjektet er et samarbeid mellom kommuner på Øvre Romerike og Follo, Ahus og flere teknologileverandører. Aurskog-Høland har vært en aktiv partner i utviklingen og piloteringen av løsningen.
Digitalisering er et satsingsområde i Aurskog-Høland, og kommunen jobber bevisst for å videreutvikle og forbedre digitale tjenester.
Aurskog-Høland kommune har fem overordnede digitaliseringsmål:
- Bærekraftig og standardisert tjenesteproduksjon
- Stabile tjenester til ansatte, innbyggere og næringsliv
- Tilgjengelige og sikre digitale tjenester
- Tillit til grunndata for å utnytte ny teknologi
- Kunnskapsrik samarbeidspartner
Digitaliseringsmålene er knyttet til de fem bærekraftsmålene, som vi finner igjen i kommunens planstrategi og satsingsområder. Digitaliseringsmålene viser retning, for at de skal bli mer konkrete å forholde seg til har sektorene utarbeidet digitale målbilder og tiltak.
– Kommunens verdier er helt klart førende i dette: Vi digitaliserer for å oppnå åpenhet, tillitt og samhandling. Når vi digitaliserer en tjeneste eller en intern arbeidsprosess, undersøker vi alltid hva effekten blir for både de ansatte og for innbyggere. Det skal være målbare gevinster, enten at vi får til en raskere tjeneste, høyere kvalitet eller en sikrere tjeneste. Vi har også et stort ansvar i å ta vare på innbyggeres data, og dette tar vi på det største alvor, sier Kjellaug Kilde Johansen, digitaliseringssjef i Aurskog-Høland kommune.
Kommunen har et digitaliseringsnettverk, der representanter fra alle sektorer og staben har en plass.
– Alle nye initiativ til digitale systemer og digitale endringer vurderes i digitaliseringsnettverket. Nettverket skal sikre at vi løser et faktisk problem, at vi følger lover og retningslinjer, f.eks. innen IT-sikkerhet, universell utforming, GDPR og arkivkrav - og ikke minst, vi krever at det skal være gevinster å hente. Vi digitaliserer for å forbedre og forenkle, og det ønsker vi gjøre i takt på tvers av alle avdelinger og enheter i kommunen, sier Johansen.
Dette er Digitaliseringsprisen:
- En pris som kårer årets digitale suksesshistorie i offentlig sektor.
- Deles ut av Digitaliseringsdirektoratet på Digitaliseringskonferansen, onsdag 11. juni.
- De tre finalistene er prosjektene «AI4interviews / Jodapro» (Politiet), «Mitt Liv, Mitt Ansvar» (Kommunene Ullensaker, Gjerdrum, Nes, Eidsvoll, Hurdal, Nannestad, Aurskog-Høland, Nordre-Follo, Frogn, Nes, Nesodden, og Akershus universitetssykehus (Ahus) og «Karriereveiledning.no» (Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse).
- Blant tidligere års vinnere finner vi DigiUng-prosjektet til Helsedirektoratet, Bufdir mfl., TISK IKT, Folkehelseinstituttet, NAV, DSOP-samarbeidet, Deichmanske bibliotek Tøyen og Skattetaten.
- I årets jury sitter juryleder Olav Skarsbø fra Digdir, Liv Dingsør, daglig leder i DigitalNorway, Ingvild Berlin Kalleberg, styreleder i Den norske dataforening, Øystein Eriksen Søreide, administrerande direktør i Abelia, Øyvind Husby, administrerende direktør i IKT-Norge og Kristin Weidemann Wieland, direktør for forskning, innovasjon og digitalisering i KS.
Sist endret: 17.06.2025